2011. augusztus 4.

Hogyan csináljuk? - Autófelnik tisztítása, felni homokfúvás

    Nekem ez nem területem, de egy aktuális bloghozzászólás kapcsán úgy gondoltam leírom, amit tudok a témáról.

     Bár szolgáltatásszerűen sosem csináltam, természetesen saját részre, barátoknak és ismerősöknek én is megszórtam néhány autófelnit.

    Acélfelnik: mint mindent ezt is szórhatod kvarchomokkal szabadsugaras megoldásban is akár, de ennek gazdaságossága erősen megkérdőjelezhető! Ehhez a munkához kézzel benyúlós szemcse visszaforgatós rendszerű kabinok célszerűek acélszemcsével. Finomabb szemcseméret a célszerű, mert az esetlegesen előforduló mély rozsdásodás apró gödröcskéit csak finom szemcsemérettel lehet jól kitisztítani. Nyomás: min.6 - 8 bar. ( Fémfelületekről bővebben ld.: fém felületek tisztítása )

    Könnyűfémfelnik: kényesebb téma! Az alumínium (és egyéb könnyűfém ötvözetű felnik anyaga) puha fém,  durva szemcsével, túl nagy nyomással, túlzott fúvókamérettel akár tönkre is lehet tenni az egész felnit. Ha később fényezve lesz az alufelni, és csupán festék vagy lakkeltávolításra van szükség, akkor használhatsz kvarchomokot, gránáthomokot, korundot, rozsdamentes acélszemcsét és egyéb éles szemcséket, de a normál acélszemcsét nem ajánlom! 
    A szemcse élességére azért van szükség, mert egyes lakkokat elég nehéz megbontani. normál acélszemcsét pedig azért nem ajánlom, mert extrém esetben a pora, felkenődik, "beépül" a felületbe, amit ha pára ér lakkozás előtt, akkor akár vakrozsda formájában is kiüthet a lakk alatt!
     Ha polírozott felület a cél, akkor a fenti lépéseket nagyon finom szemcsemérettel célszerű elvégezni, ez  után jöhet az üveggyöngyözéses polírozás, kis szemcsemérettel 4-4,5 bar körüli nyomással. Efelett törik az üveggyöngy.
       Ez utóbbi kétlépéses finom munka meglehetősen időigényes sajnos.

   Összegezve: már egy normál acélfelni tisztítása is elég sok időt vesz igénybe, mire minden egyes különböző szögű ívet alaposan végigtisztít a homokfúvós szolgáltató, nem beszélve egy bonyolult mintázatú alufelniről, aminél polírozott felület az elvárás.

 A fentiek ismeretében nem meglepőek a piaci árak. Acélfelnik festék és rozsda eltávolítása 1500 Ft/db-tól, alufelnik festék vagy lakkeltávolítása polírozással 5-6000 Ft/db-tól.

      Ilyen típusú munkára bizalommal ajánlom kollégáimat:



Daróczi Balázs, Szombathely és környéke
http://fem-homokszoras.hu 

Juhász Tibor, Szentendre: http://www.homokfuvasszentendre.hu/


Várkonyi és fia, Budapest

homokfuvocentrum.com

2 megjegyzés:

  1. Azt is leírhatnád percenként hány liter levegőt termeljen a kompresszor, különben bukó mindenkinek aki ebbe beinvesztál!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A levegő mennyisége a homokfúvó géptől függ, de cirka 4 bar-on 300 l/min az átlag. Amin dolgozom az is 300-500 l/min a levegő szükséglet. A kompresszor drágább mint maga a homokfúvó gép. Alufelnit max 40 mikron nagyságú üvegporral fújni, az olyan mintha políroznád.

      Törlés